Μερικές κατηγορίες κοινωνικών δεξιοτήτων, μεταξύ άλλων, που ενισχύονται και διδάσκονται στα παιδιά/εφήβους με ΔΑΦ είναι οι ακόλουθες:
- Δεξιότητες για παιχνίδι, μέσω του οποίου το παιδί/έφηβος μαθαίνει να εστιάζει την προσοχή του, να περιμένει να έρθει η σειρά του, να συνεργάζεται, να μοιράζεται και να ακολουθεί τους κανόνες.
- Συναισθηματικές δεξιότητες, μέσω των οποίων το παιδί/έφηβος μαθαίνει να αναγνωρίζει και να ρυθμίζει τα συναισθήματά του, καθώς και να δείχνει ενσυναίσθηση για τα συναισθήματα των άλλων.
- Δεξιότητες για συζήτηση, μέσω των οποίων το παιδί/έφηβος μαθαίνει να εκφράζει λεκτικά και μη λεκτικά κατάλληλες συμπεριφορές σε διάφορα κοινωνικά πλαίσια.
- Δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, μέσω των οποίων το παιδί/έφηβος μαθαίνει κοινωνικά θεμιτούς τρόπους διαχείρισης συγκρούσεων και να λαμβάνει ορθές αποφάσεις σε κοινωνικές καταστάσεις.
Μέσα εκμάθησης/ενίσχυσης κοινωνικών δεξιοτήτων
Η εκμάθηση και ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων τόσο σε παιδιά τυπικής όσο και μη τυπικής ανάπτυξης προωθείται λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ιδιαίτερες ανάγκες, τα ενδιαφέροντα, την προσωπικότητα και το αναπτυξιακό επίπεδο του κάθε παιδιού.
Τις περισσότερες φορές η εκμάθηση και ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων πραγματοποιείται μέσω των ακόλουθων τρόπων:
- Παιχνίδι, μέσω του οποίου ο ειδικός αναπαριστά μια κοινωνική κατάσταση και τις δεξιότητες που χρειάζεται το παιδί/έφηβος να επιδείξει. Έτσι, διδάσκονται με ευχάριστο τρόπο και οι συγκεκριμένες δεξιότητες που καλείται το παιδί/έφηβος να επιδείξει, ενώ προωθούνται και άλλες δεξιότητες, όπως το να ακολουθούνται κανόνες, να περιμένει το παιδί/έφηβος τη σειρά του, να διαχειρίζεται τη νίκη και την ήττα με εποικοδομητικό τρόπο κ.λπ.
- Παιχνίδια ρόλων, μέσω των οποίων ο ειδικός και το παιδί/έφηβος αναπαριστούν μια κοινωνική κατάσταση και προάγουν την επιθυμητή συμπεριφορά μέσα σε ένα ασφαλές πλαίσιο. Ο ψυχολόγος λειτουργεί σαν πρότυπο, το οποίο το παιδί/έφηβος μιμείται και έτσι οδηγείται στην απόκτηση της απαιτούμενης δεξιότητας.
- Χρήση οπτικοακουστικών μέσων, όπως βίντεο και διαδραστικά παιχνίδια, μέσω των οποίων προβάλλεται η κοινωνική δεξιότητα στα κοινωνικά πλαίσια που συναντάται, με αποτέλεσμα το παιδί/έφηβος να παρατηρεί τη χρήση δεξιότητας τη στιγμή που συμβαίνει, καθώς και τις αντιδράσεις του περιβάλλοντος στη δεξιότητα. Με τα διαδραστικά παιχνίδια, το παιδί μπορεί να ασκηθεί στη δεξιότητα, να αναγνωρίζει πότε αυτή είναι επιθυμητό να χρησιμοποιηθεί και να επιλέξει με ευχάριστο τρόπο ποια δεξιότητα μπορεί να φανεί χρήσιμη σε διάφορες προβαλλόμενες κοινωνικές καταστάσεις.
- Κοινωνικές ιστορίες, μέσω των οποίων το παιδί/έφηβος μαθαίνει τους άγραφους κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς παρατηρώντας κάρτες που απεικονίζουν την εκάστοτε επιθυμητή κοινωνική δεξιότητα. Οι κάρτες δομούνται πάνω στις εξατομικευμένες ανάγκες του κάθε παιδιού και οι ιστορίες μπορεί να περιορίζονται είτε σε μια είτε σε περισσότερες κάρτες. Το παιδί/έφηβος μαθαίνει να συσχετίζει την εικόνα της κάρτας με την εκάστοτε κοινωνική δεξιότητα και έτσι, εμπλουτίζει το ρεπερτόριο κοινωνικών δεξιοτήτων του.
Ακολουθηστε μας