Τηλ: +30 210 96 39 460

Λ. Ιασωνίδου 18 & Αργοναυτών, 16777 Ελληνικό

Λογοθεραπεία: Γνωρίζοντας την επιστήμη που «θεραπεύει» τις διαταραχές του Λόγου

Τα τελευταία  χρόνια ο κλάδος της Λογοθεραπείας έχει γίνει ευρέως γνωστός, καθώς όλο και περισσότερα παιδιά  δέχονται παρεμβάσεις. Δεν είναι πολλές οι φορές που πολλοί φίλοι, συγγενείς που παρακολουθούν πρόγραμμα παρέμβασης Λογοθεραπείας το αποκαλούν ως «μόδα της εποχής». Στο παρόν άρθρο, θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε την επιστήμη της Λογοθεραπείας.

Αρχικά, η επιστήμη της Λογοθεραπείας αναπτύχθηκε στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια του εικοστού αιώνα. Στην Ελλάδα, αναπτύχθηκε η επιστήμη με καθυστέρηση δεκαετιών. Πλέον, είναι αναγνωρίσιμη από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και συνεχίζει και αναπτύσσεται συνεχώς (Γλύκας& Καλομοίρης,2003).

Η επιστήμη της Λογοθεραπείας ασχολείται με την πρόληψη, αξιολόγηση, διάγνωση και τη θεραπεία της ομιλίας, λόγου, επικοινωνίας, φωνής και κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες (American Speech Language Hearing American- ASHA, 1993). Σύμφωνα με το  ICD-10(2008), οι διαταραχές λόγου περιλαμβάνουν:

Διαταραχή έκφρασης της γλώσσας

Η Διαταραχή έκφρασης της γλώσσας είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή, όπου ο προφορικός λόγος βρίσκεται χαμηλότερα από το αντίστοιχο επίπεδο για τη νοητική του ηλικία, ενώ η κατανόηση της γλώσσας είναι φυσιολογική.

Αντιληπτική διαταραχή της γλώσσας

Η αντιληπτική διαταραχή της γλώσσας είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή, όπου η ικανότητα κατανόησης του λόγου είναι χαμηλότερη από το αντίστοιχο νοητικό επίπεδο της ηλικίας.

Στις διαταραχές ομιλίας περιλαμβάνονται η φωνολογική διαταραχή, η διαταραχή άρθρωσης, η απραξία, η δυσαρθρία και ο τραυλισμός. Οι διαταραχές αυτές εμφανίζουν δυσκολία άρθρωσης λόγω της επίδρασης στον έλεγχο των κινήσεων των οργάνων της άρθρωσης ή εξαιτίας ανατομικών ανωμαλιών στα όργανα της άρθρωσης (γλώσσα, χείλη, υπερώα κ.λπ.)( Νικολόπουλος, 2008).

Στις διαταραχές της φωνής ανήκουν οι διαταραχές στη φωνή ή στην αντήχηση. Οι διαταραχές φωνής μπορεί να είναι οργανικής αιτίας (νευρολογικές παθήσεις, ασθένειες του λάρυγγα κ.λπ.) και σε μη οργανικές αιτίες (κακή χρήση του φωνητικού συστήματος) (Plante & Beeson, 2012).

Στις διαταραχές κατάποσης περιλαμβάνονται οι νευρογενείς δυσφαγίες, ψυχογενής δυσφαγία και η δυσφαγία από δομικές μεταβολές των οργάνων κατάποσης (Μεσσήνης & Αντωνιάδης, 2001).

Η Γλώσσα και η ομιλία ακολουθεί μια σταδιακή ανάπτυξη. Σύμφωνα με τον Δράκο (1999), η γλωσσική εξέλιξη του παιδιού περιλαμβάνει την ανάπτυξη του φωνολογικού συστήματος, η οποία είναι η προετοιμασία για τη μετέπειτα συντακτική και σημασιολογική του εξέλιξη. Τα στάδια αυτά είναι:

  • Άναρθρες κραυγές (κλάμα): 0-3 μηνών
  • Βάβισμα- Ψέλλισμα: 4-5 μηνών
  • Ιδιόρρυθμες λέξεις: 8 μηνών
  • Μεμονωμένες λέξεις: 12 μηνών
  • Τηλεγραφικός λόγος: 18 μηνών
  • Εμπλουτισμός λεξιλογίου: 2 χρονών
  • Ραγδαία αύξηση του λεξιλογίου: 2 1⁄2 χρονών
  • Σχηματισμός προτάσεων: 3 χρονών

Ο Λογοθεραπευτής είναι ο ειδικός που είναι ειδικευμένος να αξιολογήσει και να διαμορφώσει το θεραπευτικό πρόγραμμα παρέμβασης, στηριζόμενος σε διαγνωστικά εργαλεία εξειδικευμένα για κάθε διαταραχή. Η επιλογή του τρόπου αξιολόγησης εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού, τον τρόπο που επικοινωνεί, την κατανόηση και έκφραση του λόγου, καθώς επίσης, και από τη συνύπαρξη άλλων διαταραχών.

Βιβλιογραφικές Αναφορές

American Speech - Language - Hearing Association. (1993). Definitions of Communication Disorders and Variations. Ανακτήθηκε 11-11-2020, από́ https://bit.ly/2GPXlZb

Γλύκας, Μ. & Καλομοίρης, Γ. (2003). Διαταραχές επικοινωνίας και λόγου: Πρόληψη, έρευνα, παρέμβαση και νέες τεχνολογίες στην υγεία. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά́ Γράμματα.

Δράκος, Γ. (1999). Ειδική́ παιδαγωγική́ των προβλημάτων λόγου και ομιλίας: Λογοπαιδεία - λογοθεραπεία: παιδοψυχολογικές και λογοθεραπευτικές στρατηγικές στην προσχολική́ και σχολική́ ηλικία. Αθήνα: Εκδόσεις Άτροπος

Νικολόπουλος, Δ. (2008). Γλωσσική́ ανάπτυξη και διαταραχές. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος

Μεσσήνης, Λ. & Αντωνιάδης, Γ. (2001). Διαταραχές της κατάποσης - δυσφαγία, νευρολογικά́ στοιχεία και χειρισμός. Αθήνα: Εκδόσεις Έλλην.

Plante, E. & Beeson, P. M. (2012). Η ανθρώπινη επικοινωνία και οι διαταραχές της. Αθήνα: Επιστημονικές Εκδόσεις Παρισιανού Α.Ε.

Μέθοδοι

  • ABA
  • ΤEACCH
  • PECS
  • Sensory Integration
  • Social Stories
  • Σύστημα M.O.R.E
  • O.P.T.
  • Πρωτόκολλο Wilbarger
  • Ενταντική αλληλεπίδραση
  • S.O.F.F.I.
  • Listening Program
  • Μέθοδος ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗ

Ο ΧΩΡΟΣ ΜΑΣ

Στόχος μας ήταν να δημιουργήσουμε έναν σύγχρονο χώρο ειδικής αγωγής, πλήρως εξοπλισμένο και κατάλληλα διαμορφωμένο, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των παιδιών και νεαρών εφήβων.

Παράλληλα, με μεράκι και αγάπη φροντίσαμε όλες τις λεπτομέρειες της διακόσμησης των κτιριακών μας εγκαταστάσεων, ώστε οι μαθητές μας να δραστηριοποιούνται σε ένα ζεστό και όμορφο περιβάλλον που θα τους κάνει να νιώθουν ασφάλεια και σιγουριά.

Όραμά μας είναι οι τάξεις μας να πλημμυρίζουν από τα χαμόγελα των μαθητών μας που ετοιμάζονται να ξεκινήσουν μαζί μας ένα συναρπαστικό «ταξίδι» δημιουργίας και γνώσης!

Διαβάστε Περισσότερα

oXoros

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

για τις απορίες σας και τις πρώτες οδηγίες

Επικοινωνία

Ακολουθηστε μας

  • fb
  • insta
  • yt